Ofte stilte spørsmål

Vi er alltid klare til å hjelpe deg med spørsmål eller innspill. Finn svaret her eller kontakt oss.

Hvorfor velge Journalia?

Journalia er et norskt selskap utviklet i samarbeid mellom norske helseaktører og ledende norske teknologimiljøer. All produktutvikling er rettet mot å lette den administrative byrden for norsk helsepersonell spesifikt. Journalia er integrert med Pasientsky og Pridok, hvor journalnotatene opprettes direkte i journalsystemene. Journalia har en fast og forutsigbar pris.

Klarer Journalia å produsere korte og konsise notater?

Dette vet vi er viktig for norsk helsepersonell for å faktisk kunne erstatte den manuelle jobben og spare tid. Gjennom kontinuerlig samarbeid med fagpersoner er Journalia blitt dyktig på å trekke ut essensiell journalverdig informasjon.

Kan jeg bruke mine personlige maler i Journalia?

I Journalia har du muligheten til å videreføre dine personlige maler som flettes automatisk inn i journalnotatet med hjelp av egendefinerte verbale triggere. For eksempel vil triggeren "normal nevrologisk undersøkelse" fylle ut din definerte mal under funn.

Hva trenger jeg for å bruke Journalia?

Journalia fungerer som en fane i nettleseren og lytter til samtalen via din pc. Det ferdige journalnotatet er avhengig av at all lyd i rommet fanges opp. Du er derfor nødt til å bruke mikrofon som du får tilsendt fra Journalia for å få det beste resultatet. Denne kobles enkelt til med USB.

Hva skjer hvis notatene ikke blir helt korrekte?

Legen må alltid gjennomgå og godkjenne journalnotatet før det lagres. Dette sikrer at feil kan rettes opp.

Hvordan er nøyaktigheten?

Journalia er spesialutviklet for det norske helsevesenet, og bruker avansert KI-teknologi som kontinuerlig forbedres. Systemet har høy nøyaktighet i transkriberingen, selv med komplekse medisinske termer. I tillegg kan du alltid gå gjennom og gjøre små justeringer etter behov.

Kan systemet håndtere medisinsk terminologi?

Ja, Journalia er spesielt tilpasset for å håndtere medisinsk terminologi og norske særbegreper. Systemet er trent på helsevesenets spesifikke språk og terminologi, noe som gjør det til et pålitelig verktøy for journalføring i alle typer medisinske konsultasjoner.

Hvem kan bruke Journalia?

Journalia er utviklet for og i samarbeid med norsk helsepersonell som ønsker å effektivisere journalføringen.

Hvordan fungerer Journalia?

Journalia lytter under pasientkonsultasjoner og genererer et strukturert forslag til journalnotater, epikriser og henvisninger. Deretter kan du gjennomgå, redigere og godkjenne.

Hva er Journalia?

Journalia bruker kunstig intelligens til å lytte til samtalen, konvertere tale til tekst og automatisk trekke ut journalverdig informasjon. Tjenesten er spesielt tilpasset det norske helsevesenet for å forenkle dokumentasjon av pasientkonsultasjoner.

Hvor lagres og behandles dataene?

Alle transkripsjoner og kliniske notater lagres i en database i Europa før det slettes permanent etter 24 timer. Vi lagrer aldri lydopptak fra konsultasjonene, da transkriberingen skjer i sanntid.

Hvem er juridisk ansvarlig for journalnotatene?

Det er du som er ansvarlig for å kontrollere nøyaktigheten av journalnotatene dine, da feil noen ganger kan oppstå. Journalia oppfordrer til alltid å gjennomgå notatforslaget før det godkjennes i journalsystemet.

Lagrer Journalia lydopptak fra konsultasjonene?

Nei. Journalia lagrer ikke lydfiler. Journalnotatet prosesseres i sanntid og slettes alltid permanent innen 24 timer.

Brukes dataene mine til opplæring av AI-modeller?

Nei, dataene dine brukes aldri til trening av AI-modeller.

Er Journalia klassifisert som medisinsk utstyr?

Nei. Journalia er ikke klassifisert som medisinsk utstyr. Journalia setter ikke diagnoser eller tilbyr behandlingsråd. Du har full kontroll over alle medisinske beslutninger og dokumentasjon.

Er Journalia i samsvar med nødvendige datastandarder?

Ja. Journalia oppfyller alle relevante standarder for datahåndtering og oppdaterer disse løpende i tråd med regler og krav.

Har Journalia tilgang til pasientjournalene mine?

Nei. Alle journalnotater generert i Journalia krypteres og er ikke mulig å lese for noen andre enn den som har opprettet notatet.

Kan opptakene deles med andre via Journalia?

Nei, opptakene er kun tilgjengelige for legen som utfører konsultasjonen, og brukes kun til journalføring. Innlogging er via BankID og Buypass.

Hvor lagres dataene i Journalia?

Dataene lagres på sikre servere innenfor EU/EØS, i tråd med gjeldende regelverk og slettes alltid permanent etter 24 timer.

Er pasientinformasjon trygg i Journalia?

Ja. Journalia følger strenge sikkerhetsstandarder og er i samsvar med GDPR og nasjonale retningslinjer for behandling av sensitive helseopplysninger.

Er det tidkrevende å sette opp?

Nei, logg inn sikkert med BankID eller BuyPass på journalia.no, koble til mikrofonenen, start opptaket og du er i gang.

Er det enkelt å bruke?

Ja, Journalia er designet for å være ekstremt brukervennlig. Systemet integreres sømløst i din eksisterende arbeidsflyt og integrert i utvalgte EPJ. Du trenger minimalt med opplæring for å komme i gang. Du kan begynne å bruke systemet med en gang, uten omfattende oppsett.

Er Journalia verdt prisen man betaler?

Våre brukere opplever at tdsbesparelsen Journalia medfører gjør at den månedlige kostnaden raskt dekkes inn. Erfarne brukere av Journalia kan spare opptil 2 timer per dag på administrative oppgaver.

Hva koster Journalia?

Journalia koster kr 1495,- per bruker, per måned. For større klinikker med mange brukere tilbyr vi skreddersydd prising.